סרטן בוגדים וערפדים

 


 סרטן בוגדים וערפדים

לפני כ8 חודשים, ישבתי אצל דוקטור סופר, עם תמונת פטסיטי, שמראה סרטן מפושט בפלג הגוף העליון, דרגה 3 מתוך 4. למרות שבקושי הרגשתי בהם, באזור הסרעפת, נראו גידולים בגודל של ביצים קשות.  דוקטור סופר הגיבה ב6 טיפולי כימו סטנדרטי, שניתנים באישפוז יום, 5 שעות, בהפרש של 3 שבועות, סה"כ 4 חודשים. הטיפולים גמרו את כל הגידולים הנראים, פרט לגולה עקשנית, 2.5 סנטימטר, מעל האגן. מתברר, שתאי הסרטן לא משכפלים את עצמם בדיוק ויש מוטציות. הגולה העקשנית היא מוטציה, שלא רק שלא קטנה בזמן הכימו אלא אף גדלה. דוקטור סופר הגיבה בכימו קו שני, עצבני יותר, שניתן באישפוז במשך 3 ימים. 2 טיפולים בהפרש של 3 שבועות. הגולה העקשנית מוגרה מתמונת הפטסיטי. אלא שגולה נוספת הופיעה וגם היא הגיעה ל2.5 סנטימטר. בעיון מדוקדק, רואים פרור קטן גם בתמונת הפטסיטי של סוף הקו הראשון, בדיוק במקום של הגולה החדשה. כלומר, המוטציה השלישית אדישה, גם לכימו הרגיל וגם לעצבני יותר. בשלב זה דוקטור סופר הבינה שהסרטן נמצא צעד אחד לפניה. במקום לנסות כימו נוסף, שאולי ימגר את המוטציה השלישית, אבל לא ירשים את המוטציה הרביעית והחמישית, דוקטור סופר החליטה ללכת על נוקאאוט, דהינו CART.

 

אז הסתכלתי ביוטיוב לנסות להבין מה זה הCART הזה. מסתבר שהדם נוצר במוח העצם, כלומר בבפנוכו של העצם. תאי מערכת החיסון הם חלק מהדם ולאחר שנוצרו עוברים לבלוטות הלימפה להבשלה ו/או אחסון (ניסוח של האחות, לא יודע איך מבשלים). התאים מתחלקים לשניים. תאי הקו הראשון, פשוטים, שמטפלים בדלקות זיהומים פשוטים וכו' בצורה סטנדרית, לא יודע מהי. 

תאי הקו השני, האליטה של מערכת החיסון, מטפלים במחלות מורכבות, וירוסים וכאלה, שבהם, קודם מזהים שיש בעיה ואת הסוג שלה, ורק אחר כך מייצרים נוגדנים ותוקפים. על מנת להתגבר על המחלה, תאי האליטה המתוחכמים משנים את עצמם (באופן חלקי) כדי למגר את התוקפים. גם לאחר הנצחון שומרים דוגמאות, למקרה שיופיע איום דומה, כך שאפשר יהיה להתחיל ביצור המוני של נוגדנים באופן מידי. יש הרבה תאים בקו הראשון עם כל מיני שמות לא חשובים. בקו השני יש שני סוגים: תאי T בשביל תוקפים ותאי B בשביל בוגדים. תאי B מזהים חדירה של גורם זר ומפנים את תאי T לתקוף אותו, ביחד או לחוד. ואז כשנראה שB הם החברה הטובים, לפעמים הם מנצלים את האמון שניתן בהם, והופכים לסרטנים קטנים ויוצאים נגד המערכת מבפנים.

 

לא ירדתי לכל הפרטים של הוידאו ואיפה שהיה חסר השלמתי לפי הבנתי. אז יתכן שחלק מהסיפור אינו נכון, לא לנסות בבית. בכל אופן תאי B הבוגדניים, לא מדווחים על עצמם כעויינים, ותאי T התוקפים, שלא מסוגלים לחשוד בשותפים ה"נאמנים" שלהם, עוברים ליד הבוגדים כאילו כלום. את השערוריה הזו בא הCART לסגור. מסתבר שלתאי ה B הבוגדניים, שהפכו לסרטניים, יש על המעטפת, חלבון שלא נמצא על תאי ה B הישרים והטובים. סוג של קשקשי בגידה.

 

הצצתי לילדה שלי כשלמדה ביולוגיה אז אני יודע שחלבון עשוי משרשרות פחמן (ההוא מדו תחמוצת הפחמן) עם אטומי מימן למילוי החורים ועוד תוספות קטנות, שיחודיות לכל חלבון, וקובעות את סוג החלבון. בגלל הכוחות החשמליים הזעירים בין האטומים, השרשרות מתקפלות למבנים תלת מימדים שאופיינים לסוג החלבון. אפשר לחשוב על גומיה לשיער, שפיתלו אותה בהרבה סיבובים, וכשמשחררים היא מתכווצת לצורה תלת מימדית, פלונטר. תופעה דומה יש גם בחוט תפירה מפותל. חלבון יכול להכיל עשרות אלפי אטומי פחמן, כשרוב המולקולה ניטרלית מבחינה חשמלית, פרט לאזור פעיל בעל מטען חיובי או שלילי. לאזור הפעיל יש גם צורה גאומטרית יחודית לחלבון המסוים. כדי שחלבון CD19 לדוגמא ידבק לחלבון אחר, צריך מטען חשמלי מנוגד וצורה גאומטרית מתאימה. למשל חצי כדור  בחלבון אחד, וחצי כיפה כדורית פתוחה בגודל דומה בחלבון השני. שוב רק הצצתי, לא לנסות בבית. הקורא הערני ודאי ניחש בשלב זה שקשקשי הבגידה הם חלבוני CD19בתהליך הCART מצמידים בהנדסה ביולוגית, חלבונים תואמי CD19 לתאי ה T, שנקרא להם פה CART_CD19 כדי שיזהו את הבוגדים ויחסלו אותם. תודות לחלבון CART_CD19 תאי T המהונדסים נדבקים לתאי B הסרטניים, שולפים את העוקץ שלהם ומחסלים את הבוגדים.   נשמע קצת כמו סרט דמיוני לילדים, ואין לי מושג איך מהנדסים אותם, אז לא נפרט יותר מידי, אבל בכל זאת הנה תאור שקיבלתי מאולפני וולט דיסני.

 


בצד שמאל רואים תא T נאיבי לפני ההינדוס. עובר ליד תא סרטני, שואל מה נשמע וממשיך הלאה. בצד ימין, בהמשך של החץ, רואים תא T שעבר הכשרה ונפקחו עיניו, או בעצם נוספו לו חלבונים שרואים את אופיו האמיתי של הסרטן. תא T המפוכח נצמד מיד לתא הסרטני. הקטע האלים שבו תא T שולף את העוקץ ומחסל את תא B הבוגדני, נמצא על רצפת חדר העריכה.

 

לפני כחודש הייתי בערפדיה בשיבא, תל השומר, ולקחו לי תאי T, שנסעו להינדוס וריבוי באמסטרדם. יש הינדוס גם בשיבא, ואפילו טוב יותר, אבל עמוס ומשמש למקרים יותר דחופים משלי. האיסוף או שאיבה של תאי T, מתבצע עם הרדמה מקומית במפשעה, היכן שמכניסים צנורית פלסטיק, עבה למדי, לוריד. למרות ההרדמה יש אי נעימות בואכה כאב מסוים, בשלב החדרת המוצץ. ההרדמה מקומית במובן הרחב, כך שלמעשה ישנתי כמעט שעתיים מתוך ה4 שעות של השאיבה. יכולתי להתנגד להרדמות אבל לא היה טעם. הדם שנשאב עובר לצנטרפוגה שמפרידה את תאי הT. שאר הדם מוחזר דרך היד. חדירה עם מחט בעובי רגיל, משהו שקרה לי הרבה בחודשים האחרונים. לא מתרגל אבל שוכח מיד אחרי העקיצה. ההפרדה היא על בסיס משקל סגולי, הכבד יותר נזרק יותר החוצה, וגם על בסיס גודל, הקטן יותר נזרק יותר החוצה. אפשר לחשוב על ארגז עם כדורי טניס וכדורי רגל. רעידת אדמה קטנה וכל כדורי הטניס מגיעים לרצפה. 

 

האחות אמרה שקצב היניקה הוא 65 סמ"ק לדקה. מיד חישבתי שכל הדם שלי עבר 3 פעמים בצנטרפוגה, וכל הסחרור הזה, כדי להוציא שקית של רבע ליטר ואולי פחות עם תאי T. מהרגע שהוציאו לי את הצנורית, לא היו שום כאבים או הרגשה חריגה ונהגתי בדרך הביתה. הכל קצף, השאלה מה יהיה בעוד חודש, כאשר תאי T יוחזרו למחזור הדם.

 

ובקשר להרגשה, כרגיל לא מרגיש שום דבר מהסרטן או תופעות לואי. הכל איומים של הרופאה. אני מרגיש טוב אבל הרופאה ממשיכה לאיים. לא רק מאיימת, גם מנסה להדביר את הסרטן.

 

אז עד שהמהונדסים יחזרו, קיבלתי כימו גישור נגד עין הרע. ניתן באשפוז יום במשך 5 שעות. סוג שונה מהכימו של קו ראשון וגם מהכימו של קו שני. הפרעות שינה ועצירות למדתי כבר לנטרל אלא שהפעם הופיעה תופעת לוואי חדשה. בכימו של קו ראשון יש 40 דקות, שבהם מזהירים אותך לא להזיז את היד, כי מכניסים את הרעל האמיתי ואסור שהצנורית תצא מהוריד, בא עם סיפורי זוועה. כל השאר זה אקדמות ושטיפות. בכימו הגישור הקטע הרעיל אורך שעתיים. נו מילא, אלא שב20 הדקות האחרונות התחילה צריבה כמו של מדוזה באמת היד, שדרכה הוכנס הכימו. לא מדוזה חזקה במיוחד אבל גם לא קור ביד, כפי שאמרו לי שאני אמור להרגיש. אז התחלתי לחשוש שהולכים לזרוק לי את היד לאשפה אבל כשהגעתי הביתה, שמתי את היד מתחת מים חמים והצריבה עברה. במשך כמה ימים עוד צרב קצת וחיממתי בהתאם.

 

בפורים אני נכנס לשיבא. מתחיל בכימו ריכוך. המטרה להחליש את המערכת החיסונית כדי שהמהונדסים ישתלטו. אין בכימו זה יומרה להילחם בסרטן. תופעות לואי קלות אם בכלל. דעיכת המערכת החיסונית אורכת שבוע. ביום שני הבא נכנסים 2 מיליון המהונדסים, הוציאו פחות, עברו ריבוי אחרי ההינדוס. יש צפי להפתעות ותופעות לואי קשות, במשך שבועיים. זה אמור להיות נוקאאוט לסרטן. שלושה שבועות אחרי פורים אני אמור להשתחרר משיבא. חודש אחרי, פטסיטי לראות מה קרה. אם יצא טוב, כלומר לא רואים גידולים, ברכת הגומל. אחרי חצי שנה פטסיטי נוסף לראות אם חזר משהו. אם יוצא נקי מתחיל להתכונן למרוץ התבור. מרתון זה היה סתם, גדול עלי.

נחיה (50%) ונראה.

 

אפשר להתחפש לערפד או סרטן, מה שבא קודם.

פורים שמח

 

 

הרבה פרטים טכניים הפעם, אז אם הכל מובן, נתרענן בהוכחה ברזילאית ש2+2=5 . למטיבי לכת בלבד.

נתחיל במשוואה שמאד נפוצה בריו דה ז'נרו שמשם הגיעה ההוכחה


נחלק את שני צידי המשוואה ב
x 
וכדי להבטיח שלא יהיו צרות נניח שx שונה מ 0  


במשוואה 1 נחסר
משני הצדדים

נקבל

בצד ימין עם סימן מינוס


החלק הראשון של משואה 2 , הוא צד שמאל במשוואה 3. מכיוון ששני הצדדים במשואה 3 זהים, אפשר להציב במשואה 2 את צד ימין של משואה 3, במקום את צד שמאל. משואה 2 לאחר הצבה זו תראה כך

כעת נוסיף 12 לשני הצדדים של משואה 1

 
נמצא ש
 
פותר את משוואה 4  

כלומר  משואה 4 מתקיימת עבור 


בשלב הקרשנדו נציב
  
במשוואה 5

נסכם ונחלק ב3



מה שהיה להוכיח או מ.ש.ל






Comments

Popular posts from this blog

בשורות טובות

אוסלו 2 ספונטני

משבר חוקתי