סרטן בחניה חינם

 


סרטן בחניה חינם

 

כמו רבים וטובים גם אני לא אוהב לשלם על חניה. לפני כחודש, נכנסתי לאתר של משרד התחבורה, קצת לחיצות עם העכבר, קצת הזדהות, שני מסמכים סרוקים וכמה שורות עם תאור המצב ובקשה לתו חניית נכה לחצי שנה. הפקיד בצד השני של החוטים התכווץ מרחמים ותוך שלושה ימים קיבלתי הודעה שאושר לי תו חנית נכה ל3 שנים. האימייל היה משכנע והחלטי. נו אז אם משרד התחבורה נותן לי 3 שנים אני לוקח.

 

בהמשך היום ביקרתי אצל הרופאה והתברר שאלה במשרד התחבורה לא ממש קובעים. כזכור הרופאה נבחרה על סמך ניסיונה וכן מהתרשמותי שהיא לא מורחת תקוות שוא. הרופאה בהחלט הוכיחה את הרושם הראשוני שקיבלתי. מסתבר שהמשהו עם הנדסה גנטית, אחרי טיפול קו שני, זה אישפוז 3 שבועות בתל השומר, עם תופעות של דלקת שדומות לשפעת קשה. ועל כל זה נותנים 50% הצלחה. טוב הרופאה מוכנה לתת לי עוד אחוזים מתחת לשולחן וגם הנחה בתופעות לואי בגלל התנהגות טובה, וגם בגלל שהגולה העקשנית ששרדה את הטיפולים של הקו הראשון היא יחסית קטנה, 2.5 סנטימטר, אבל בסה"כ לא להיט. כבר לא מבטיחים סיכויי הצלחה גבוהים כמו בקו הראשון וכמובן שיש את האפשרות של הסיכויים הרעים.

 

לפני כשבוע נסעתי לפגישת הכנה עם דוקטור רונית מרכוס מבית חולים שיבא בתל השומר. המחסום בכניסה ניחש אותי ונפתח מעצמו, גם המחסום בכניסה לחניון ובאמצע החניון הצליחו לזהות את המספר של האוטו ופינו לי דרך. אז תו החניה של משרד התחבורה עובד. בכניסה ל... ובכן לא יודע אם נכון לקרוא לזה מחלקה, יותר כמו עיר הסרטן. אולם ענק עם מעל 100 מחכים, וכל הזמן קריאות ברמקול שמרימות את אחד המחכים ושולחות אותו לאחד החדרים. הגעתי שעה לפני התור כנדרש, לצורך בדיקת דם, שהרופאה צריכה לקבל את התוצאות שלה, לפני השיחה. מצאתי די מהר איפה לוקחים מספר וישבתי שעה לחכות לבדיקת דם. מה שאומר שאהיה מוכן לשיחה עם הרופאה באיחור של שעה. ב13:00 במקום ב12:00. למעשה הרמקול שכח אותי וקרא בשמי רק ב15:00, לא איחור חריג ביחס לרמת התנועה. למדתי כבר שתור לרופא יכול להתאחר, ובכל כניסה לבית חולים אני מניח מינימום של 4 שעות. במקרה זה הגעתי למינימום.

 

בסוף נכנסתי לרופאה וקיבלתי הסבר על הקו השלישי, CART.

בשלב ראשון שואבים לי את הדם מאזור המפשעה. מדובר על ערפדים נאורים אז הם לוקחים רק מה שצריך, תאי T של מערכת החיסון ומחזירים את כל השאר. תהליך של כמה שעות, שתוזמן לסוף ינואר 2023. לאחר מכן מוסיפים (מהנדסים) למעטפת תאי הT, חלבון שאמור לזהות, ולהתחבר לחלבון שנמצא על מעטפת התאים הסרטניים, אלו מהביופסיה הראשונית, שנמצאים גם על הגולה העקשנית. משהו בסגנון של חיבור תקע לשקע רק עם חלבונים. ברגע שנוצר החיבור, תא הT אמור לחסל את התא הסרטני. לאחר ההינדוס של תאי T, מרבים אותם, 2 מיליון, ומכניסים חזרה לדם.

 

הטיפול הוא תחת אישפוז של 3 שבועות עם תופעות לואי מגוונות. דלקת קשה, להבנתי דלקת זה המקבילה של וירוס, כלומר כשהרופא לא מבין מה קורה אז זה דלקת, סוג של סיבת סל. הבנתי שהדלקת במקרה זה דומה לשפעת קשה, כאבי ראש, קילקול קיבה וכאלה. יש גם אפשרות להפרעות במערכת העיצבית, בילבול שיכחה וכו. אחת מתופעות הלואי היא מות, אם כי הדוקטורה אמרה שעדיין לא קרה בשיבא. אז שאלתי בענין הניסיון. הCART בשימוש נרחב מ2019, כלומר 3 שנים בלבד, עם 300 מטופלים בשיבא. קשה להעריך כמה הגיעו במצב דומה לשלי, אולי רק כמה עשרות, סה"כ ניסיון דל. על חלק מהשאלות שלי, התשובות היו ואריציות על לא יודעים. בקיצור יצאתי מודאג.

 

גם ביציאה כל המחסומים זיהו אותי ופינו לי את הדרך בלי עיכובים ובלי לבקש דמי חניה. בבית חשבתי לעצמי שמכיון שתופעות הלואי לכימו, טוב בשלב זה כבר אפשר לקרוא לזה רעל, הן לא משמעותיות, אז עדיף לי עוד שני טיפולי הרעלה על תופעות לואי של CART. בשילוב של הכחשה והדחקה, החלטתי שאם הפטסיטי, אחרי שני טיפולי קו שני יוצא נקי, אני לא הולך לשיבא לCART. לפני יומיים עשיתי הדמית פטסיטי, והגעתי אתמול, יום רביעי, עם הדיסק לדוקטור סופר בהלל יפה, כדי לראות את התוצאות. הגולה הבוהקת נראתה בבירור, ולא נראה שהצטמצמה. כלומר לא רק אני מגלה עמידות לרעל, גם הסרטן עמיד לרעל. לפני 4 שנים, במקרה כזה, היו עושים לי השתלת מוח עצם שכוללת כימו הרבה יותר חזק, ובשלב הבא, בהסתברות גבוהה, היו שולחים אותי להרשם בבית קברות. אז חזרתי בריצה לCART של שיבא, 50% זה הרבה יותר מאפס.

 

בעיתון של הבוקר דווח שהCART נכנס לסל התרופות. לא מבין מה המשמעות של זה. גם לפני הכניסה לסל, אף אחד במכבי לא רמז לי על תשלום או השתתפות עצמית. בכל זאת המשכתי לקרוא, והתברר שמישהו או משהו במערכת הבריאות נותן את הסכום המזעזע של 1.2 מיליון שקל (גם בדולרים זה יוצא מוגזם) עבור טיפול הCART . חשבתי לעצמי, שאם הייתי קורא בעיתון, שזרקו 1.2 מיליון שקל על חתייר בין 69 כדי להאריך את חייו ב14 שנה (מחושב לפי תוחלת חיים ממוצעת, 83 כמדומני) זה היה נראה לי קצת מוגזם. ובעצם הסכום הוא כפול כי רק אחד מתוך שניים באמת מצליח. כמובן שכשאני הלקוח זה נשמע אחרת, ובכל מקרה, כבוד למערכת הבריאות בישראל.

 

אז לוח הזמנים כפי שהוא נראה כעת, שאיבת תאי T בסוף ינואר, יתכן כימו תחזוקה על הדרך בתחילת פברואר. זה בספק כי לא נראה שהסרטן מתרשם מהכימו. השתלת המהונדסים בסוף פברואר. כימו קטן לפני ההשתלה כדי להחליש את המערכת החיסונית, על מנת שהמהונדסים ישלטו. פטסיטי להערכת התוצאה בסוף מרץ. ריצת מרתון, כפי שמקובל אצל מחלימי סרטן, איפשהו בסוף אוגוסט. 



Comments

Popular posts from this blog

בשורות טובות

אוסלו 2 ספונטני

משבר חוקתי