יאיר לפיד סכנה מידית

 

 


יאיר לפיד סכנה מידית

 

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה וישראל מגנה אותה""

בתגובה: "רוסיה מודאגת מהכרזת תל אביב להרחבת פעילות ההתנחלויות ברמת הגולן הכבושה, שמנוגדת לאמנת ז'נבה. רוסיה לא מכירה בריבונות של ישראל על רמת הגולן שהיא חלק מסוריה".

 

תזכורת רוסיה שולטת במה שהיה סוריה, ובזכותה יש לנו שקט חסר תקדים מגבול "סוריה" ו"לבנון", גם לבנון כבר לא קיימת. הרוסים רואים על המכ"ם כל מטוס שמתרומם ברחבי ישראל, ושומעים כל תשדורת מהטייס, שדות התעופה וכו'. כל הפצצה של ישראל, בשטח שהיה סוריה מתואמת עם הרוסים. אין אישור רוסי, אי אפשר לפעול. המשמעות היא חיזוק הכוחות שמיחלים להשמדת ישראל, ואנחנו נשלם על כך בדם, ולא מעט.

 

אז מנסים להרגיע אותנו, שהרוסים יודעים שיאיר לפיד הוא ליצן ויקחו את זה בקלות. את הליצן האוקראיני הם דוקא לא לקחו בקלות, אז כנראה שיש דברים שלא מתלוצצים עליהם. כזכור אין לי מודיעין כלשהו, אבל הניחוש שלי הוא שלא כל היחסים עם רוסיה ירדו לטמיון. יחסים שנבנו ב10 השנים האחרונות, בתבונה רבה ומאמץ מדויק. אבל גם נראה לי שהודעת התגובה זה רק חלק מהעונש הצפוי. מה יגיע קשה לדעת. היו בעבר טילי "נ"מ" שהגיעו בטעות לישראל. אולי נקבל עכשיו כמה כאלה. אולי מטוס ישראלי יופל. אולי רחפן איראני יתפוצץ על מטרת איכות. ואולי יסתפקו במשהו דיפלומטי כמו גינוי באו"ם או הצעה לסנקציות.

 

דבר אחד ברור, את יאיר לפיד חייבים לנטרל, אחרת נספוג, אסונות מיותרים. גילוי נאות, אהבתי את הכתבה השבועית של הליצן במוסף השבת. בעיקר את ה"רכילות" הבדיונית והמוגזמת על משפחתו. אז לא הפריע לי שמדובר על בור, שאמר שהיהודים העתיקו את יום כיפור מהנוצרים או שאמר שבפסח הוא יוצא לרחוב, לאכול לחם ליד דתיים כדי להרגיז אותם. נו ליצן למי אכפת. אבל בתפקיד משמעותי מדובר על סכנה ברורה. התרגלנו לשקט בגבול הצפוני. זה ממש לא מובן מאליו. יש ממש לידנו מלחמה מורכבת, כבר יותר מ10 שנים. הדבר הצפוי במקרה זה הוא שגם אנחנו נקבל.

 

אז בלי קשר לשאלה מי צודק באוקראינה, זהו סכסוך שלא קשור אלינו, ויאיר לפיד צריך לסתום את הפה חזק כדי להימנע מנזק נוסף. אבל אם בכל זאת נדרשים לשאלה, מי שאשם במצב באוקראינה המ,,מ,,,ם, הפתעה, הפתעה, האמריקאים או ליתר דיוק מחלקת המדינה והCIA.

 

כדי להבין זאת צריך להתחיל מסוף מלחמת העולם השניה שנגמרה בבום אטומי, שפתח את המלחמה הקרה עם מאזן האימה שבו כל צד מאיים להפעיל נשק השמדה המונית על הצד השני. קנדי הציב טילים גרעיניים באיטליה וטורקיה, מוסקבה בטווח. חורשצ'וב הגיב בהצבת טילים גרעיניים בקובה, כל ארצות הברית בטווח. סוף דבר שני הצדדים הסיגו את הטילים הגרעיניים. זה נשמע קצת מוזר, אני יודע, כי לנו סיפרו שקנדי איים על חורשצ'וב וחורשצ'וב התקפל. על הקטע של קיפול הטילים האמריקאים באירופה לא סיפרו לנו. זה היה ב1962, כולם ידעו שהרוסים משקרים ואיש לא פיקפק בתקשורת שלנו או של האמריקאים.

 

לא חסרו הצעות פומביות, של אמריקאים רמי דרג, לתקוף את ברית המועצות בנשק גרעיני. הרוסים שמעו. בלי לעבור על כל השלבים, בהסכמי סאל"ט בשנות ה70 הסכימו שתי המעצמות להגביל את כמות הנשק הגרעיני בכל צד. אבל הסכמי סאל"ט לא באמת סגרו את כל הפינות. היו עוד דברים למשל בשנות השמונים ריגן פתח ב"מלחמת הכוכבים" שאמורה היתה לנטרל את התגובה הגרעינית של ברה"מ. הרוסים ראו בכך הפרה של מאזן האימה, ולכן עילה למלחמה. ארצות הברית הפסיקה עם הפרויקט וברה"מ התפרקה אך המשיכה להיות מעצמה גרעינית.

 

נאט"ו התרחבה למדינות נוספות באירופה ואיתה התקרב איום הטילים הגרעיניים על רוסיה. כולל טילים נגד טילים משהו שלרוסיה אין. הרוסים מצידם פיתחו טילים על קוליים שמתגברים על מערכת הטילים נגד טילים. כשטיל עולה אפשר לראות את החום מלווין. בזמן ההאצה הטיל איטי יחסית וקל לתפוס אותו. כך שעליה מהירה מקשה על תפיסת הטיל. בכל מקרה כדי לתפוס את הטיל היוצא, הטיל הצייד צריך להיות קרוב יחסית, למשל באוקריאנה. אז פוטין לא אומר סתם שצרוף אוקראינה לנאט"ו היא איום קיומי על ברה"מ.

 

ב20 השנה האחרונות, אחרי התפרקות ברה"מ, רוסיה היתה חלשה יחסית, ולא יכלה להתנגד להתרחבות נאט"ו. לפני יותר מ10 שנים, נשיא אוקראניה היה פרו רוסי. הCIA  ומחלקת המדינה האמריקאית ארגנו מהפכה (כתומה) להחלפתו במועמד רצוי יותר. בהמשך מחלקת המדינה, באמצעות הכסף האמריקאי, ניהלה את ממשלת אוקראינה. הבונוס להנטר ביידן הוא רק קצה הקרחון. אחרי נפילת אפגניסטן פוטין הבין שארצות הברית לא מאימת יותר. נשיא אוקראינה לא הבין את המצב והמשיך להצהיר, עד לפני שבועיים, שאוקראינה רוצה להצטרף לנאט"ו. וכך קיבלנו את האיחוד של אוקראינה עם רוסיה. כידוע מדינות ידידותיות מבקרים עם טנקים.

 

אז אפשר לחלק את האשמה לכיבוש אוקראינה בין מחלקת המדינה של ארצות הברית לבין נשיא אוקראינה שהתגלה בטיפשותו. לנו יש טיפש גדול יותר, יאיר לפיד. חייבים להזיז, לפני שיגרום לאסון.

  

Comments

Popular posts from this blog

בשורות טובות

אוסלו 2 ספונטני

משבר חוקתי