קין והבל

 


קין והבל






קיינוק ניסה לשחד את אלוהים, אבל אלוהים לא פרייר והוכיח אותו על פניו. הבלול עשה דבר דומה אבל בגלל שהוא מהבול השוחד שלו התקבל. אכיפה בררנית, שמעדיפה מסכנות על צדק, תקדימים שיפוטיים וקיינוק היכה את הבלול.

על פי חידוש של אלי ליפווצקי

 

לא ראיתי את הסדרה על מלחמת יום הכיפורים, (שעת נעילה) אבל אני זוכר היטב מה היה לפני המלחמה, בזמן המלחמה, ומה היה אחרי המלחמה. הנשיא קציר אמר שכולנו אשמים. על האוטובוסים ובכל מקום היו מדבקות ופרסומות בסגנון: תהיה אתה בסדר, אני אהיה בסדר, הכל יהיה בסדר. הכי הרבה דיברו על העיוורון והשחצנות שהם אם כל חטאת. כל החרטה הזאת הייתה בגלל שדיין וגולדה נדבקו לכיסא וחיפשו דרך להצדיק את זה שהם לא מתפטרים. זה בנוסף לוועדת אגרנט שקבעה ששר הביטחון לא אחראי על הביטחון.

 

אז מה היה באמת. שנתיים או שלוש אחרי מלחמת ששת הימים פרצה מלחמת ההתשה, בכל יום או יומיים נהרגו חיילים. המצרים עשו מארבים חודרים לשטח ישראל שחלקם הצליחו לגרום לנו אבדות. גם בחזית המחבלים היו אבדות ופעולות לא מוצלחות, עין ערך פעולת כראמה. בנוסף הצוללת דקר אבדה והנחה סבירה הייתה שזה קרה עקב פעולה עוינת. אה וגם המשחתת אילת טובעה עם עשרות הרוגים ועוד עשרות פצועים. בקיצור שמחת הניצחון נמשכה כמה שבועות אחרי מלחמת ששת הימים. אחרי שנתיים כבר לא נשאר כלום מהשחצנות, שדאגו לספר לנו עליה כדי שדיין יישאר על כיסאו.

 

אני לא באמת יודע מי אמר מה ומתי, אבל הרושם שקיבלתי מכל מה שקראתי שמעתי וראיתי, כולל הגיוס הבהול של המילואים (אח שלי ועוד אנשים שהכרתי) ערב לפני המלחמה, הוא שלא הייתה הפתעה, הרמטכ"ל דדו, ועוד קציני צבא, רצו לגייס ודיין שהיה המחליט העליון עצר את הגיוס. אז כאמור לא ראיתי את הסדרה ואני מקווה שיש שם גם קטעים טובים. אבל אני אלרגי להסברים על ההיבריס שהיה בעוכרנו. זו דוגמא לשקר שמפמפמים אותו עוד ועוד עד שכולם בטוחים שכך באמת היה.

 

אז איך תסביר את הסרטון של השיר "מדרום תיפתח הטובה" של להקת פיקוד דרום?

 

לא מסובך, להקת פיקוד הדרום עשתה קליפ להרמת המורל הירוד. פרייארים של גולדה זוכר. שילוב מגוחך של טנקים בהופעה של הלהקה. לא ראיתי רמקולים. אין סיכוי שהקהל שומע את הזמרים ממרחק זה, ואפשר לראות את זה על פני החיילים. לדעתי הסרטון הוא הדבקה, משהו כמו תזמורת בצורת הפוכה. גם אם יש שגיאות גסות בהפקה, זה בסדר שמנסים להרים את המורל. אבל זה ממש לא עומד מול 1000 הרוגים במשך שלוש שנים ומצב הרוח הנלווה. סדר גודל, אני לא זוכר את המספרים במדויק. לזה צריך להוסיף כאמור את המשחתת אילת, הצוללת דקר, פעולות שנכשלו כמו כאראמה ועוד. גם צריך להוסיף טייסים שנפלו במצריים. כלומר כבר ידעו שהשליטה בשמיים, שהייתה גורם מכריע בניצחון של מלחמת ששת הימים, לא תעמוד לנו.

 

רק שיהיה ברור אני כמו רוב אזרחי ישראל, כן הופתעתי מפלישת הערבים במלחמת יום כיפור. גם היום אם לא יספרו לי שיש ריכוזי כוחות על הגבול, אופתע כאשר הם יתחילו לנסוע. הרמטכ"ל ומפקדי הצבא לא הופתעו, דיין לא נתן להם לגייס מילואים. אף אחד לא חסין מטעויות, וטעות של שר ביטחון במדינה שנמצאת באזור עוין, עלתה במקרה זה באלפי הרוגים. דיין לא אשם ולא רוצח, אבל הוא כן אחראי והיה עליו להתפטר מיד אחרי המלחמה. במקום להתפטר, ובלחץ ההמון, הוא מינה וועדת חקירה שפסקה שדיין לא אחראי למחדל. ההמון לא השתכנע ויצא להפגין, ודיין התפטר לבסוף. אבל זעם העם פסח על השופט אגרנט שפסק ששר הביטחון לא אחראי על הביטחון. לא צריך שופט בשביל לחקור ביצועים כושלים של הצבא, לכן התירוץ שכתב האמנה של הוועדה לא היה "למה לא גיסו את המילואים" הוא תרוץ סרק ובאמת העם לא קנה אותו. מערכת המשפט למדה מכך שיושר צדק והגיון ממש לא חשובים כשבאים לשפוט. בהמשך קיבלנו את המהפכה השיפוטית שהפכה כיום להפיכה שיפוטית, כאשר לאורך הדרך פסקי דין שערורייתיים, שלא עומדים בשום מבחן של יושר צדק והגיון. ההשחתה של מערכת המשפט החלה בוועדת אגרנט וזו מכה נוספת של מלחמת יום כיפור שאנו סובלים ממנה עד היום.

 

ובקשר לשאלה, מה שצריך לעשות זה לנער את מערכת המשפט, לשם צריך להפנות את המצפן. אני לא נכנס לשאלה אם זה הפרקליטות או בג"ץ או גוף משפטי אחר כלשהו. אני לא מבין בזה. מבחנתי זו מערכת משפט שמתנהלת בשיכרון כח שאיבדה מזמן מחויבות לצדק כבוד הגיון ואחריות לעם שאותו היא אמורה לשרת. המשפטים של ביבי זה רק המקרה האחרון ואחד החמורים. זו אולי הזדמנות לניקויי האורוות.


Comments

Popular posts from this blog

בשורות טובות

אוסלו 2 ספונטני

משבר חוקתי